Kryssning med Birka Gotland
När vi kom till Viking Lines terminal i Stockholm cirka 1 1/2 timme innan fartyget skulle avgå så hämtade vi ut våra biljetter utan några problem och gick mot landgången, i tron att vi skulle få gå ombord. Ack vad vi bedrog oss för när vi började oss landgången så stod det på skärmen att ombordstigning sker 45 minuter innan avgång. Den informationen borde ha förmedlats redan vid incheckningen tycker jag. Övre plan på terminalen fylldes med folk ganska snabbt och i samma takt så blev det allt sämre luft i lokalen. När vi väl fick gå ombord så tappade vi en person i vårt resesällskap för att han hade valt att lämna sitt id-kort hemma och personalen var stenhårda med det, och tillät inte honom att åka med, vilket är helt rätt. Innan vi andra gick ombord så hade vi en snabb överläggning om hur vi skulle göra, men vi beslutade oss att åka ändå.
Jag hade sett fram emot att se M/S Birka Gotlands insida eftersom att ända sedan det blev klart att M/S Birka Stockholm (hennes f.d namn) i höstas att hon skulle börja gå i trafik igen för ett nytt rederi i påskas i år, så har det varit spaltmeter efter spaltmeter på sociala medier med positiva inlägg om hur folk är glada att fartyget är tillbaka i trafik. Jag hade detta i bakhuvudet när jag gick ombord i Stockholm och så fram emot att åka med henne.
Dock när jag klev av fartyget efter kryssningen så är jag besviken på själva fartyget, det motsvarande inte alls mina förväntningar. Hytterna är lyhörda och det finns bara två allmänna ytor i princip inne i fartyget som man kan vara på. Lobbyn på däck 5 och Terrassen på däck 10. Det är höga trösklar överallt. Det finns ett litet trevligt soldäck i aktern på däck 5 men dit kommer man bara åt med rullstol när nattklubben har öppnat sina dörrar. Det var dessutom tillåtet att röka längs hela sidan på fartyget, både på styrbord och babordssida så är man känslig för röklukt så är det väldigt få platser man kan vara på och få lite frisk luft och sol. Akterdäck på däck 10 blir snabbt fullt. Barernas öppettider blev jag inte heller klok på för det kändes lite som man hade öppet när man själv ville
M/S Birka Gotland har inget bildäck så marknadsför Destination Gotland och Viking Line som äger M/S Birka Gotland tillsammans som ett kryssningsfartyg men det kändes inte som man var på ett kryssningsfartyg utan det kändes som man var på typ M/S Stena Spirit som trafikerar linjen Karlskrona – Gdynia och det baserar jag enbart på att M/S Birka Gotland har så lite allmänna utrymmen att vara på. Jag hade sett fram emot att åka med ett mindre mysigt kryssningsfartyg men jag blev bara besviken.
Jag hade inte bokat någon buffé för jag hade inte lust att lägga en stor mängd pengar på en måltid och jag visste att det fanns andra matställen på fartyget men då visste jag inte att det fanns så få allmänna ytor så det var ju i princip omöjligt att få ett bord.
Jag sitter i rullstol för er som inte vet om det, och meningen var att jag skulle göra en liten film om hur det är att resa med rullstol. Dom planerna fick jag revidera ganska mycket eftersom att förutsättningarna för kryssningen ändrades totalt när vi så olyckligt tappade en person i sällskapet innan kryssningen började. Dock så är det sådana saker som händer ibland i det verkliga livet så det gäller bara att anpassa sig efter dom nya förutsättningarna, och det här är ett lysande exempel på varför jag vill driva den här bloggen för att visa hur man lever ett i rullstol och hur man löser problem längs vägen.
Jag fick dock ihop lite film material som jag hoppas hinna med att redigera kommande vecka.